Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-06-18

Bröllop

Var till Stockholm för att gratulera kronprinsessparet dagen före deras bröllop. Det blev ett långt stående i Blå hallen i Stadshuset. Först var det förseningar innan allt startade. Sedan är det väl ingen som tror att en kommungubbe eller -tant ska klara sig på sex sekunder med de nödvändiga handskakningarna. Där stod statsministern med fru, kronprinsessan med blivande make och kungen med drottningen. Några ord till var och en.

Jag är faktiskt imponerad över hur de klarar det hela. Imponerad över att en 30-åring är så mogen och klarar av att visa intresse för ett enkelt kommunalråd från Örebro när hon stått i dryga timmen och sett denna svarta orm av kommunalråd passera förbi. Lika imponerad av Daniel Westling. Ögonkontakt. Några ord. Ett leende.

Det finns bara ett ord för detta: Professionellt!

Jag brukar säga att jag är pragmatisk monarkist. Jag skulle aldrig aktivt arbeta för att avskaffa monarkin och införa republik. Det finns dock en uppenbar sannolikhet att monarkin avskaffar sig själv. För vem kommer i framtiden att orka vara så påpassad, varje dag, varje timme, av media som når allt längre in i den privata sfären? Vem klarar av att ha ett jobb som innebär att alltid vara representant, representativ, aldrig privat? Jag tycker det räcker och ibland blir över som kommunalråd i Örebro. Men jag slipper att stå inför hundratals journalister, och många hundra gäster på det ena eller andra stället.

Det finns en styrka med en statschef som inte är, och inte får, vara vare sig politisk eller representera något annat intresse än just den gemensamma staten och dess generella intressen. I gratulationskön stod socialdemokrater, vänsterpartister, moderater, kristdemokrater, centerpartistet och folkpartister gemensamt för att uppmärksamma denna händelse. Att man kan göra detta är en styrka man inte får bortse från.

Visst kan det finnas ett demokratiskt problem om man menar att alla offentliga uppdrag bör vara valbara. Men det är inte mindre demokratiskt om riksdagens folkvalda ombud beslutar att vi ska förbli en monarki.

2 kommentarer:

Gunnar Andrén sa...

Väl skrivet. Åsiktsmässigt trots alla principiella betänkligheter väl resonerat. Bravo!

Gunnar Andrén
riksdagsman (fp)
Stocksund
19 juni 2010

Emma Grön sa...

Vad jag vet är Victoria 33 bast och Daniel på väg mot de 40. Inte purunga, precis ;-)