Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-06-23

Mitt nya tal om ÖBO på fullmäktige

Ordförande.

För andra gången ska vi idag debattera en försäljning av 849 av ÖBO ABs drygt 23000 lägenheter. Sedan förra gången vi stod här i fullmäktigesalen har vi hanterat den återremiss som en minoritet av fullmäktiges ledamöter röstade igenom. Vi har idag, på ett extra kommunstyrelsesammanträde, gått igenom svar på de tre frågor som ställdes i återremissen.

De tre frågorna och svaren är kortfattat:

Fråga: Hur påverkas ÖBOs driftbudget?

Svar: Driftbudgeten får ett positivt netto på drygt 7 miljoner kronor per år.

Fråga: Hur påverkas hyresgästernas olika rabattsystem?

Svar: Alla tre bolagen räknar med att avskaffa de rabattsystem, kvarboenderabatt och Hyresgäststyrt Lägenhetsunderhåll, som idag finns inom ett antal år, och senast vid hyresgästbyte. Den studentrabatt som oppositionen hänvisar till, finns inte.

Fråga: Hur kommer de nya ägarna att bidra till stadsutveckling och attraktivitet i de olika bostadsområdena?

Svar: Samtliga bolag har redovisat sina tankar. Alla vill fortsätta ett nära samarbete med ÖBO. Intressantast kan säkerligen Västerstaden ABs redovisning om hur man jobbar i Bergsjön i Göteborg synas.

Ordförande:

Förra gången kommunfullmäktige behandlade ärendet redovisade jag kommunledningens skäl för att godkänna den försäljning av de fastigheter som ÖBOs styrelse och ledning anser nödvändig. ÖBO har lyssnat och tagit till sig kommunledningens tydliga krav:

• Bidra till stadens utveckling!
• Bygg nytt! Bygg om! Renovera! Förnya!
• Gör gårdagens utanförskap till morgondagens innanförskap!
• Gör det möjligt att skapa nya arbetsplatser i de stora bostadsområdena!
• Skapa mångfald i boende för fler! Bygg samman stadens alla delar!

Vi vet att detta kommer att vara påfrestande för ÖBO. De 2000 nya lägenheterna som vi vill att bolaget ska bygga kommer att kosta flera miljarder kronor.

Vi vet att det kommer att finnas ett omedelbart nedskrivningsbehov på upp emot en halv miljard för dessa lägenheter.

Vi vet att om inget görs, så kommer dessa nedskrivningar att belasta ÖBOs egna kapital och långsiktigt försvaga bolaget.

Vi vet att de renoveringar som behövs också kommer att kräva miljardinsatser.

Vi vet att ÖBOs bostadsförvaltning idag inte går jämt upp och har troligtvis inte gjort det i många år. De vinster som ÖBO gör kommer inte från hyresgästerna. Det är finansförvaltningen och lokaluthyrningen som skapar överskotten. Ett nollresultat för bostadsförvaltningen skulle innebära krav på ökade hyror på nästan sex procent.

Vi vet allt detta, både majoritet och opposition.

Vi i kommunlednigen är tydliga i vårt budskap: Vi vill skapa mer innanförskap, och minska utanförskapet i Örebro. Vi gör det genom att både sälja, bygga nytt och renovera. Vi vill behålla ett starkt allmännyttigt bostadsbolag i Örebro. Vi vill inte höja hyrorna för att bekosta dessa satsningar.

Men vad vill egentligen oppositionen? De har ingen strategi för hur de ska finansiera ett ökat bostadsbyggande av ÖBO. De har ingen strategi för hur de ska möta kommande krav på stora nedskrivningar. De saknar strategi för hur de ska finansiera nödvändiga miljardrenoveringar. De vägrar redovisa de stora hyreshöjningar deras förslag kommer att innebära. Eller är det så att de inte vill förändra? Vad händer i så fall med kampen mot utanförskapet? Är ÖBOs storlek viktigare än ett kraftfullt arbete för innanförskap?

Ordförande

Det finns människor som önskar att världen aldrig förändras. Att allt blir vid det gamla.

Men världen kommer alltid att förändras. Det som var i går kommer aldrig att komma åter.

Beslutet om ÖBO speglar två olika syner på samhällsutveckling. Den konservativa, företrädd av oppositionen, som ger sken av att allt kan bli kvar vid något det en gång varit. De backar räddhågset in i framtiden.

Mot detta står en koalition som är beredd till förändring.
Förändring för örebroarnas bästa.
Förändring för att bryta utanförskap och bygga innanförskap.
Förändring för att ge fler örebroare möjlighet att skapa sig en bättre morgondag.

Ordförande

För mig är valet självklart, om än inte lätt. Framtiden ligger aldrig bakom oss. Trygghet skapas aldrig av att låtsas som om allt kan bli vid vad det varit.

Framtiden grundlägger vi tillsammans, idag, nu, genom att våga ta nya steg, bryta ny mark, söka nya lösningar. Vår stora utmaning är att skapa trygghet i den förändring vi alla, alltid, kommer att vara en del av.

Ordförande

Bifall till kommunstyrelsens förslag.

6 kommentarer:

Jesper sa...

Jag bor i en av de berörda lägenheterna. Studentrabatten är enligt mitt kontrakt på 575 kronor i månaden.

Och så finns den tydligen inte.

Jesper sa...

Och nu när jag även hört det talade ordet kan jag lika gärna tillägga att jag har 12-månadershyra, med samma hyresreduktion varje månad. Det handlar alltså inte om någon omfördelning, givetvis förutsatt att året inte har några hemliga månader utöver de 12 jag känner till.

Staffan Werme sa...

Uppgifterna kommer direkt från ÖBO. Det är märkligt att du och din hyresvärd har olika uppgifter kring detta.

Staffan

Jesper sa...

Mitt kontrakt liksom mina hyresavier anger en månadshyra på 3833 kronor, med en "Hyresreducering, student" på 575 kronor.

Eftersom jag varit i kontakt med Örebrobostäder i dag angående det här så vet jag att de har samma uppgifter i sitt system, vilket i och för sig också är en förutsättning för att mina avier ska ha varit riktiga sedan jag tecknade kontraktet för snart ett år sedan.

Så det märkliga är väl snarare varför du inte har samma uppgifter som Öbo, eller?

Jesper sa...

Ber för övrigt om ursäkt för att jag uppträder anonymt här; jag gör det faktiskt som privatperson. Säg gärna ifrån om du vill att jag ska ta kontakt.

Staffan Werme sa...

Har varit borta en del från nätet, som du kanske upptäckt. Kan bara påpeka att den skrivning som finns i kommunstyrelsens handlingar kommer direkt ifrån ÖBO.