Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2010-06-08

Koalitionens vilja med skolan

Idag hade vi presskonferens om vad vi vill med skolan under nästa mandatperiod. Det är en stark koalition med en målmedveten satsning på en bättre skola. Nytt för dagen är att vårt ekonomiska resultat är så starkt att vi kan satsa 30 miljoner kronorökat underhåll i skolorna under hösten.

Här kommer också resten av punkterna:

Örebro kommuns förskolor och skolor ska vara attraktiva och hålla hög kvalitet för att stå starka i konkurrensen. Örebro kommuns elever ska erbjudas en skolutbildning där alla får grundläggande färdigheter och kunskaper för att klara sig i samhället. Kunskapsuppdraget ska vara i centrum i allt arbete för att alla elever ska uppnå skolans mål. Baskunskaperna är nödvändiga för elevens förmåga att tillgodogöra sig övrig undervisning i skolan. Arbetet med att anpassa lokaler efter antal barn och elever pågår kontinuerligt. Därmed kan resurserna omfördelas till personal.

Alla barn ska ha rätt till trygghet och arbetsro. Kränkande behandling och
mobbning ska aldrig tolereras. Värdegrundsperspektivet ska vara en grund i barnens och elevernas vardagsliv. Alla verksamheter har likabehandlingsplaner. De ska revideras årligen i samarbete med föräldrar och elever. Detta skapar förutsättningar för att alla barn och elever ges lust att utvecklas, mogna och
lära, samt få motivation att uppnå verksamheternas mål.


Vi vill satsa på bra pedagogiska förskole- och skollokaler
 Fortsätta att bygga ut förskolan med ca 1100 nya platser under 2011-2014
- Investeringssatsning ca 135 milj kr
- Verksamhetssatsning ca 120 milj kr
 Att omvandla grundskolelokaler till förskola, bygga nya förskolor samt renovera nuvarande skollokaler. En lokalförsörjningsplan är upprättad för 2011-2014.
Förskolor: Rynningeåsen, Växthuset, Nyponlunden, Lindhult, Garphyttan, Sidensvansen
Grundskolor: Lundbyskolan, Lillåns skola, Vintrosa skola
 Att anpassa lokalerna efter antalet elever för att optimera resurserna till pedagogisk verksamhet
 Skapa ”modellskolor” som fungerar som föredöme för andra skolor med goda exempel på skolutveckling
 Gymnasieskolor: Fortsätta arbetet med Framtidens Gymnasieskola

Vi vill satsa på utvecklad valfrihet och mångfald i förskola och skola
All omsorg och utbildning ska utformas så att varje barns och elevs förutsättningar att växa, lära och utvecklas ska tillgodoses. Förskolan ska lägga grunden för det livslånga lärandet genom att verksamheten är lustfylld, trygg och lärorik för alla barn. Alla föräldrar ska så långt som möjligt ges förutsättningar att välja mellan olika förskolor. Det är också viktigt att möta familjers behov av barnomsorg genom olika flexibla lösningar. Vårdnadsbidrag och barnomsorgspeng är två alternativ som kan tillgodose olika familjers olika behov.

Förskolan är en pedagogisk verksamhet som ska bedrivas på barns villkor. För barns allsidiga utveckling och lärande är leken som en pedagogisk metod viktig för språkutvecklingen. I förskolan ska pedagogiken bestå av socialt samspel, omsorg, fostran och lärande, som ska stimulera och utmana barnet.

Örebro har utropat sig till Europas teckenspråkiga huvudstad. Det innebär en utmaning för oss att svara upp de behov som finns hos de barn och ungdomar som kommunicerar på teckenspråk. Den nya språklagen jämställer teckenspråk med andra minoritetsspråk.

Vi vill:
 Erbjuda valfri barnomsorg, vårdnadsbidrag och barnomsorgspeng
 Att alla elever ska ha rätt att välja skola
 Underlätta för alla elever och föräldrar att göra aktiva skolval.
 Stödja och utveckla landsbygdsskolorna.
 Samverka med fristående förskolor och skolor kring information, fortbildning och skolutvecklingsfrågor
 Erbjuda en flexibel omsorg utifrån barn och föräldrars behov.
 Ge barn med hörselnedsättning det stöd de behöver.




Vi vill uppnå en hållbar och värdebaserad förskole- och skolutveckling
Hållbar kunskap är ett begrepp som hänger samman med att vi lever i ett föränderligt samhälle där lärandet är nödvändigt och livslångt. Det behövs ständig kompetensutveckling för att kunna följa med i utvecklingen. Med kunskap kommer även ansvar. Kunskap om klimatförändringar, ekologisk och närproducerad mat är viktig för vår närmiljö och för hållbar utveckling. Kommunens personal ska lära sig mer om hållbar utveckling för att kunna föra ut kunskapen i verksamheter som exempelvis skola.

Förhållandet mellan konsumtion av livsmedel och klimatpåverkan samt hälsa är en viktig del i miljöarbetet. Delar i detta arbete är att öka andelen ekologisk och klimatsmart mat. Detta gäller förskola, grundskola och gymnasieskola.

En värdebaserad utveckling i förskola och skola förutsätter ett ständigt pågående värdegrundsarbete. Arbetet med likabehandlingsplaner måste alltid hållas levande och ett gott samarbete mellan skola och hem utgör en viktig grund i det arbetet.

Vi vill:
 Att nolltolerans ska råda mot mobbning och kränkande behandling
 Erbjuda förskolor och skolor stöd inom miljö, natur och trafik för en hållbar skolan
 En fortsatt satsning för att öka andelen ekologisk och klimatsmart mat
 En fortsatt satsning på entreprenörskap i skolan
 Stärka arbetet med utomhuspedagogik
 Utveckla satsningen genom Naturskolan
 Utveckla arbetet med Perrongen – mottagande av nyanlända barn och ungdomar

Vi vill genomföra ett Kunskapslyft
Alla elever ges förutsättningar att nå skolans mål i sin egen takt genom en mer individualiserad skolgång. Kunskapsmålet är överordnat utbildningstiden. Baskunskaperna är nödvändiga för elevens förmåga att tillgodogöra sig övrig undervisning i skolan. Det kan innebära att olika elever ska erbjudas att nå de uppställda målen inom olika lång tid. Alla elever ska ha rätt att välja skola och därför ska information om de olika skolorna vara lätt tillgänglig för alla föräldrar och elever.

Tidiga kunskapsuppföljningar är en förutsättning för att kunna ge alla elever möjlighet att kunna läsa, skriva och räkna när de lämnar årskurs tre. Kontinuerlig utvärdering och uppföljning av elevernas kunskaper är väsentliga för en ökad måluppfyllelse. Kultur är en viktig del av detta, samt demokrati och inflytande.

Vi vill:
 Arbeta med ökad måluppfyllelse för att alla elever ska nå skolans mål
 Utveckla skolans kunskapsuppföljning genom skriftliga omdömen, nationella ämnesprov för en bra kunskapsutveckling
 Fortsätta arbetet med flexibel skolgång i kommunens skolor
 Införa den nya Gymnasiereformen i kommunens skolor
 Göra det möjligt för föräldrar att följa sina barns skolgång via pedagogiska. verktyg på nätet.
 Nära samverkan med föräldrar för att alla elever ska uppnå skolans mål
 Utveckla bättre samverkan mellan skola och det omgivande samhället samt näringslivet



Vi vill genomföra en storsatsning på chefer och personal
Ett gott ledarskap är en förutsättning för kunskapsutveckling och skolutveckling. För att kunna fullgöra sitt uppdrag som rektor och förskolechef krävs ständig kompetensutveckling. För att eleverna ska nå kunskapsmålen krävs att pedagoger och lärare har rätt kompetens och därför behöver också lärare kontinuerlig kompetensutveckling.

Vi vill:
 En fortsatt storsatsning på Lärarlyft och Förskolelärarlyft
 Fortsätta med fortbildningssatsningen Lärardagarna i Örebro för all personal (augusti och oktoberdagar)
 Fortsatt kompetensutveckling för förskolans personal
 En förstärkning av behörigheten inom grundskolan
 Genomföra en särskild Skolledarsatsning för att få de bästa rektorerna
 Skapa förutsättningar för pedagoger och lärare att kombinera undervisning med forskning
 Ge möjlighet till pedagoger att få praktisk IT- och mediakompetens
 En fortsatt satsning på intraprenader för ett gott ledarskap

Inga kommentarer: