Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-03-29

Ordningsomdömen eller åsiktsförbud i svenska skolor?

Lyssnade på radio i morse och höll på att sätta i halsen. En västsvensk skola använder betygen i samhällskunskap för att förhindra att elever ger uttryck för rasistiska eller nazistiska tankar. Man frågar sig verkligen vart den svenska skolan är på väg.

Jag är en av dem som i Örebro kommun hårt drivit frågan om alla människors lika värde. Jag tycker rasistiska, nazistiska, kommunistiska, ekosofiska eller andra antihumana rörelser är skrämmande. Jag kommer att med alla demokratiska medel jag har att arbeta mot att de sprids i samhället.

Men det en svensk skola idag gör är att bestraffa elever som tänker "fel". Om man inte tänker på samma sätt som läraren vill, kommer man att få underkänt. Fundera på vart detta kan leda.

Skolan har tydligen pekat ut rasistiska och nazistiska åsikter. Man har, som vanligt i Sverige, undvikit den "ism" som dödat flest människor i meningslösa terrordåd - kommunismen. Tänk om en lärare menar att kommunismen är den sanna demokratin, där alla människor är, tycker och tänker lika - ska då alla elever som inte inser denna kommunismens välsignelse få underkända betyg???

Jag är inte den som vare sig ropar högst för fler och tidigare betyg i skolan, eller betyg i ordning och uppförande. Men om valet står mellan ordningsomdömen i terminsbetyg, eller underkänt för att man tänker fel - då väljer jag ordningsomdömena!

Inga kommentarer: