Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-03-01

Björn Sundins övertramp

I dagens Nerikes Allehanda har socialdemokraten Björn Sundin skrivit en debattartikel som i början kan verka som en artikel som pekar på det grymma i den allt mer personangreppsinriktade politiken. Men artikeln spårar snabbt ur. Istället för att skriva om sitt eget partis märkliga hanteringar av mejl och bilder, väljer han att citera ur en annan tidnings osmakliga skrivningar om en folkpartist. Genom att göra detta på det sätt han gör, blir han en megafon just för dessa personangrepp. Istället för att göra saker bättre, förvärrar han situationen än mer.

Jag hoppas att detta har skett utan förstånd av vad som hans publicering inneburit, men jag är osäker på om detta bara är oförstånd. Det känns väldigt bekymmersamt och mer av en politisk strategi att svärta ner andra partiers politiker, inte genom att säga saker själv, utan genom att använda stora och direkta citat som blir huvudpunkten i artikeln.

Är då denna blogg ett personangrepp på Björn Sundin. Jag hoppas att den inte kan uppfattas på det sättet. Jag respekterar mycket av vad Sundin står för. Ofta är han en förändringsbenägen socialdemokrat. Men jag är rädd för att det finns mycket taktik i många delar av det spel socialdemokraterna för och kommer att föra inför valet.

Inga kommentarer: