Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-05-16

Ingen miljö i alliansens landskap

Jag skrev en artikel i förra veckans NU, folkpartiets tidning, om avsaknaden av miljöpolitik i alliansen och i Folkpartiet. Det är ett problem. Det finns inget av de fyra allianspartierna som har någon trovärdighet som miljöparti. Centern är fortfarande fast i bonderörelsens politik där naturen är en oändlig tillgång. Bara kärnkraften är dålig. Kristdemokraterna blir allt mer lika de centraleuropeiska krisdemokratiska partierna och trots Anders Wijkmans arbete saknas miljöprofilen totalt. Man kan inte vara för sänkta skatter på bensin, för vargjakt och så vidare och ändå låtsas ha en miljöprofil. Moderaterna behöver inte ens nämnas. Vem har hört en moderat prata miljö? I vart fall inte jag. Jag tror knappt någon ens kan stava till natur och miljö, än mindre veta något om det.

Och så Folkpartiet. Suck!!!!!!!!! Mitt parti som borde ha de bästa förutsättningarna för att driva en radikal natur och miljöpolitik för solidaritet och tillväxt. Men ingen verkar vilja. Ingen tar frågan på allvar. Ingen, utom Sverker Thorén som tyvärr är alldeles för ensam, och så några till galningar som jag själv. Men vi, ute i landsbygdens gröna spenat, spelar ju ingen roll i det stora hela.

Politiken är idag alldeles för ofta en bromskloss, när företagen satsar miljövänligt. Alliansen riskerar både företagande och miljö när man inte ens vill prata om en av mänsklighetens största utmaningar.

2 kommentarer:

annaochheidi sa...

Kan inte göra annat än hålla med dig.
Man blir ju mörkrädd för vad som kan komma att hända med miljöpolitiken om högeralliansen vinner!
Hälsningar Anna

Staffan Werme sa...

Hej Anna,
ska göra mitt bästa för att Folkpartiet ska bli garanten för en bra natur- och miljöpolitik även efter valvinsten. Så har vi ju fungerat de senaste 100 åren, mycket mot betongvänstern och cementhögern.