Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-05-22

Okvädningsord på Behrn Arena?

Jag var på fotboll i går tillsammans med drygt 5800 andra. Såg en bra match, framförallt i första halvlek då ÖSK under en tjugominutersperiod fullständigt spelade ut Ljungskile. Andra halvlek var betydligt sämre. ÖSK blev för första gången i år lite för oroligt och backade mycket. Men Ljungskile var aldrig riktigt heta. ÖSK hade kunnat sätta både en och två bollar i nätet, innan LSKs första hyfsat heta chans kom.

Men det som nu diskuteras var om några på vallen skrek okvädningsord mot en Ljungskilespelare. Jag sitter precis bakom bortalagets avbytarbänk och hörde ingenting. När jag ser på webben verkar det inte heller där som om någon hört något. Det är märkligt. Än märkligare är det när man funderar över stämningen på och kring plan. Så långt jag kunde märka fanns inget som skulle tyda på att det fanns en hatstämning vare sig mot lag eller spelare. Ända fram till slutminuterna, då det hettade till vid LSKs hörnflagga, var matchen ren och snäll.

Har det då hänt något? Jag vet inte. Om det har hänt är det oförsvarligt. Fotboll får aldrig användas som ursäkt att kränka eller smäda andra. Fotboll upplevs bäst när supportrarna stödjer sitt lag genom positiva heja-ramsor, sånger o.s.v. Det negativa, mot-arbetandet, är ofta trist (men jag måste erkänna att jag själv skriker saker ibland, mest om domarinsatsen, som jag inte tycker är positiva).

Men om det inte hänt något på eller bredvid plan - vad innebär det?

Inga kommentarer: