Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2006-09-02

Intressant inblick i TV-journalistik

Fick i går i direktsändning veta att "Staffan Werme gör ett utspel om att vårdnadsbidrag inte ska införas i Örebro". Eftersom jag fortfarande tror att jag är Staffan Werme och inte visste om att jag gjort det utspelet kom det som en fullkomlig överraskning.

Än mer överraskad blev jag när jag efteråt fick höra att TVs journalister ringt till poltiska kolleger och påstått att jag hört av mig till TV med detta utspel under dagen. Då började jag känna mig ordentligt tudelad eftersom den del av mig som jag fortfarande tror är jag satt i ett sammanträde i Stockholm och inte hade kontaktat TV.

Sanningen är att TV kontaktade mig två gånger under veckan: I början av veckan för att höra min åsikt (som fortfarande är att sossarna misskött ekonomin så att utrymmet för reformer är minimalt). I går morse när jag satt på tåget till Stockholm då de först ville intervjua mig under dagen men sedan ville att jag skulle komma till studion.

Det intressanta är att TV väljer att försöka redigera verkligheten till en medial verklighet som passar mediet. Det duger inte att använda det politikerna verkligen säger. Man måste skruva det ytterligare ett antal varv. Om sedan detta innebär att konflikter som inte finns uppstår (i vart fall i sändningen), eller att sanningen egentligen är ointressant verkar vara ett mindre bekymmer.

Problemet är att public service-uppdraget inte är gjort för att redigera verkligheten, utan för att beskriva den.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Public Service-Uppdraget ?

http://www.youtube.com/watch?v=rtMAQRofRK0

Staffan Werme sa...

SVT är finansierat av staten och ska vara neutralt, framförallt i politiskt hänseende.

Anonym sa...

Staffan Werme du hade alla chanser att meddela dina synpunkter i direktsändning. Innan sändning gick du, jag och programledaren igenom vad inslaget skulle handla om. Ingen gång hade du några synpunkter på vad som skulle avhandlas. Dessutom hade du inga synpunkter efter programmet. Synd att du ska skylla ifrån dig bara för att du fått kritik.

Håkan Carlson
redaktör för Tvärsnytt

Staffan Werme sa...

Problemet är att jag inte gjort något utspel under fredagen. Jag har överhuvudtaget inte gjort något utspel i frågan. Jag har sagt att vi kör om det finns pengar men jag tvekar om pengatillgången. TV fick precis samma uppgifter som Nerikes Allehanda och som de helt riktigt skrev om i torsdagens tidning. Ändå var förstanyheten i TV att jag gjort ett utspel. Förhoppningsvis gjorde TV-intervjun att något av detta rättades.