Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-03-21

Nytt lag, nya uppgifter

Idag presenterade koalition Örebro sitt lag som ska vinna omvalet den 15 maj. Det blir både nytt och gammalt.

Lennart Bondeson kommer att fortsätta att vara skolkommunalråd.
Fredrik Persson har hand om samhällsbyggnad och miljö.
Rasmus Persson kommer att vara socialkommunalråd.

Det är det gamla, invanda.

Nytt är att Ia Malmqvist, mp, tar hand om klimatfrågorna efter Gabriella Blomgren som flyttat.
Maria Haglund, m, blir biträdande socialkommunalråd eller trygghetskommunalråd, med ansvar för trygghetsfrågor för både unga och äldre.

Och sedan då den "stora" förändringen. Folkpartiet och Moderaterna byter plats. Kent Persson blir kommunstyrelseordförande och jag blir ordförande i kommunstyrelsens arbetsutskott, med titeln utvecklingskommunalråd.

Det blir en bra uppställning.

Är det då en förlust att bli av med KSO-uppdraget? Svaret är både ja och nej.

Ja - därför att uppdraget i sig innebär en position som skapar utrymme och möjligheter. Det finns få andra positioner som ger samma möjligheter till att medverka i samhällsförändring som att vara kommunstyrelsens ordförande. Och Örebro har förändrats. Det handlar om ekonomin. Det handlar om många verksamheter som idag är bättre skötta och ger örebroarna mer kvalitet än någonsin tidigare. Det handlar om samarbete med universitet, näringsliv, andra kommuner, organisationer och föreningar.

Nej - därför att uppdraget i mitt fall varit så mycket av lagledare mer än av härförare. Mitt uppdrag har varit att hålla samman koalitionen. När vi startade sa jag att mitt uppdrag var att se till så att alla partier var lika nöjda när vi gick in i valrörelsen 2010 som när vi startade vårt uppdrag. Det har handlat om att skapa ekonomiskt stabila grundvalar, att ta ansvar för svåra och tunga beslut och att hela tiden se koalitionen före partiet. När jag pratat med mina partikamrater har jag i fyra år sagt att jag denna period inte är folkpartist, utan koalitionist. Det har varit rätt tufft för både Folkpartiet och mig.

Nu blir det ett annat uppdrag och andra möjligheter. Jag kan vara mer folkpartiföreträdare, arbeta mer för de liberala utmaningarna och ta tydligare ställning för en liberal samhällsutveckling. Det ska bli spännande.

Samtidigt kommer jag att vara en lojal koalitionsmedarbetare. Koalition Örebro har gjort mer de senaste fyra åren för Örebros utveckling än vad socialdemokraterna klarat av de senaste fyrtio.

I nästa blogg ska jag berätta om några av de utvecklingsvägar jag vill att Örebro ska beträda.

Inga kommentarer: