Det är något bortom bergen, bortom

Det är något bortom bergen, bortom
Jag är de blå skymningarnas mästare

2011-03-22

Tuffa barn, eller?

Läser i DN om flipperföräldrar. Ett helt nytt ord för mig. Gissar att Erik Helmerson hittat på det själv. Det är ett ganska bra uttryck.

Hela artikeln handlar om de två mest divergerande formerna av föräldraskap:
Curlingföräldrarna, som tror att barnen mår bäst av att i alla lägen smekas in i samhället.
Tigerföräldrarna, som menar att just deras barn är den som är född till de största stordåden i världen och inget, inget får hindra det.

Istället vill Helmerson se flipperföräldrar. Föräldrar som tror på sina barn. Som låter barnen ta en del stötar, som tror att de kommer att klara det, men som finns där om och när de faller igenom. Det låter rätt bra, tycker jag. Liberalt föräldraskap, typ.

Det finns en rätt tydlig politisk vinkling kring detta också. Skolpolitiken, där socialdemokraternas flumskola lika gärna skulle kunna kallas curlingskola, är det tydligaste exemplet. Stör inte barnen mer än nödvändigt. Låt de söka den kunskap de vill. Belöna dem om de gör det de ska göra. Inte mer ordning och reda än vad eleverna själv vill och kan ordna.

Och läxhjälp åt alla, för att lägga en lokal politisk profil på det hela. Denna läxhjälp åt alla är socialdemokraternas i Örebro viktigaste valfråga. Jag kan inte annat än sucka. Inget om kunskapskrav. Inget om bättre och kunnigare lärare. Inget om bättre villkor för lärare, eller mer vidareutbildning. Bara denna läxhjälp, som på något märkligt sätt ska lösa skolans alla problem.

Mot detta ställs den liberala synen på barnen och eleverna. Det gäller att ställa krav, men rätt krav på varje elev. Det gäller att tro på barnen, på deras möjlighet att klara mer, att överträffa sig själva. Visst kan det bli en del stötar när kunskaperna inte sitter som en smäck första lektionen. Men de flesta klarar det. Och för dem som inte kan, orkar, förmår, så måste det finnas goda lärare, kompetenta lärare, lärare med rätt utbildning för rätt undervisning, som lyfter och bär.

Under socialdemokraternas och Lena Baastads tid som skolkommunalråd så sänktes kunskapsnivåerna i Örebros skolor hela tiden. Allt blev sämre. När Skolverket var här och kollade upp det hela, var den tydligaste kritiken att det inte fanns något tydligt fokus på kunskap. Baastad och socialdemokraterna fortsätter på den linjen. Istället för att fokusera på kunskap, bildning och förutsättningarna för det så går man in i klassrummen, eller i hemmen där läxorna görs, och tar över, slätar ut, curlar.

Mot detta står Folkpartiet. Vi har ett stort antal tydliga besked till örebroarna om skolan:
* Högre krav på kunskaper i skolan. Alla elever kan mer!
* Ordning och reda i skolan ger bättre studiero.
* Mer vidareutbildning till lärarna, under hela arbetslivet.
* Högre krav på rätt utbildning, rätt kompetens för varje lärartjänst.
* Höjda löner ger bättre lärare.
* Högre krav och mer befogenheter till rektorerna och skolledningarna. Fler kommunala skolor ska bli självstyrande.
* Fortsatt satsning på skollokaler och prioritering av vilka kommunala skolor som har tillräckligt elevunderlag.
* Bort med politikerna från klassrummen. Lärare och rektorer klarar själv skolans undervisning, även när det handlar om läxor.

Och, i dessa tider när den nya socialdemokratiska partiledningen verkar börja tveka om friskolornas värde:

* Ja till fristående skolor.
* Ja till tydliga och likvärdiga krav på både kommunala och fristående skolor.

5 kommentarer:

Arne sa...

Har en tjej i sjätte klass och är nyfiken på :
Exakt vad, är "ordning och reda i skolan" ?
Hur skall man gå till väga för att uppnå detta ?
(har hört formuleringarna förut men aldrig fått definitionerna....)

mvh Arne

Staffan Werme sa...

Arne,
det handlar både om reella möjligheter och synen på ordning.

Varje lärare måste ha de medel som krävs för att klara av en bekymmersam situation. I slutänden, som absolut sista åtgärd i en allvarlig situation, handlar det exempelvis om att kunna flytta en mobbare.

Men i huvudsak handlar det om att lärare och skolor ska ha stöd i sin hantering av ordning och reda. Om vare sig politiker eller skolledning ger detta stöd, kommer inte det att fungera.

Men som alltid för mig och Folkpartiet - det som sker i klassrummet ska vara förbehållet de professionella, d.v.s. lärarna. Vi politiker ska se till så regler och resurser finns.

Arne sa...

skall jag fatta det så här : du/ni vill ha "ordning i skolan" men vet inte vad det konkret innebär, och det är viktigt att uppnå det men ni vet inte hur det skall gå till ?
(saknar fortfarande svar på den viktiga frågan hur definierar man "ordning i skolan"....)

Staffan Werme sa...

Snygg passning, Arne. Men nej, du har inte helt rätt.

Ordning i skolan är studiero. Att varje enskild individ, varje enskild elev, ska känna att hon eller han klarar av att tillgodogöra sig de kunskaper som skolan ger. Det ser olika ut i olika ämnen, i olika åldersgrupper, för olika elever. Det finns ingen politiker som kan säga: Så här ska det vara överallt. Däremot kan man som politiker säga: Jag stöttar de skolor, de rektorer och de lärare som aktivt arbetar för ordning och reda, studiero och individualiserad undervisning.

Men till skillnad från sossarna, som gärna vill gå in och peta i klassrummet, vill ta över lärarens roll, så sätter vi en gräns för politikerna. Det är lärarna som är bäst på att sköta det som händer i klassrummet. Det har de utbildning för (och nu får de bättre utbildning med Björklunds alla reformer). Sen kommer vi att ställa hårda krav på dem - det är deras ansvar att eleverna lär sig, men ge dem bättre villkor och bättre kompetensutveckling.

Hans Holberg sa...

Efter ett arbetsliv som lärare vill jag påstå att du som lärare inte kan "lära" en ung människa något.
Du kan visa på möjligheter, du kan locka fram dolda resurser och intresse, det är sant. Men det hänger på hur du förvaltar ditt eget personliga "pund" - självfallet på kunskaperna, men också och inte minst, på ditt engagemang, din psykologiska insikt, din fantasi, ditt tålamod och din uthållighet. Och din undervisning måste vara meningsfull - inte för "samhället", avnämarna, utan för eleven.
Om lärarutbildningen kan locka fram eller skapa de egenskaperna hos de blivande pedagogerna så är det utmärkt. Betygen eller ordning och reda eller licensierade lektorer är ingen garanti för det.
Möjligen ett bidrag. Vi får se.